10 رکورد علمی در سال 2020 شکسته شد
نوشته شده توسط : حسنی

پرنده ای با صدای بلند ، منقار بلند و زنگ زده رکورد طولانی ترین پرواز بدون توقف در پاییز امسال را شکست. در 16 سپتامبر ، یک خدابخال دم-میله ای نر (Limosa lapponica) معروف به "4BBRW" از جنوب غربی آلاسکا به راه افتاد و به مدت 11 روز مستقیم به نیوزیلند پرواز کرد و مسافتی در حدود 7581 مایل (12200 کیلومتر) را طی کرد و دور آن را دور زد رکورد قبلی توسط یک خدابخوان دم میله ای نگهداری می شد که در سال 2007 حدود 9 هزار و 145 مایل (11 هزار و 500 کیلومتر) پرواز کرد. مشهور به خدایان دم نواری به عنوان آگهی های چشمگیر شناخته می شوند ، اما سفر 4BBRW - که توسط بادهای شرقی ادامه دارد - بسیار چشمگیر بود.

 

محققان هنگام کاوش دره های اعماق دریا در سواحل استرالیا ، یک موجود بسیار رشته ای و رشته ای را کشف کردند که ممکن است "بزرگترین حیوان کشف شده" باشد. این موجود به نام سیفونوفور به طول 150 فوت (45 متر) طول داشت و در واقع از بسیاری از مخازن کوچک به نام "باغ وحش" تشکیل شده بود. هر زوئید زندگی خود را دارد اما همیشه به باغ وحش دیگر متصل است و عملکردی را برای کل سیفونوفور انجام می دهد.

 

یک قوطی آبجو ، کاغذ عکاسی و یک دوربین سوراخ دار با تکنولوژی پایین یک عکس از سفر خورشید به آسمان را از سال 2012 گرفته است. این عکس ممکن است طولانی ترین عکسی باشد که تاکنون گرفته شده است. هشت سال پیش ، یکی از دانشجویان دانشگاه هرتفوردشایر دوربینی را ساخت که خودتان انجام دهید و آن را روی یک تلسکوپ در رصدخانه بایفوردبری دانشگاه قرار دهید و سرانجام این موضوع را فراموش کرد. رجینا والکنبورگ ، اکنون یک تکنسین عکاسی در کالج بارنت و ساوت گیت ، در بیانیه ای گفت: "من قصد نداشتم برای این مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور را ثبت کنم و با کمال تعجب زنده ماندم." عکس حاصل با طلوع و سقوط خورشید ، 2،953 قوس نور را نشان می دهد.

 

لاک پشت باستانی که 8 میلیون سال پیش زندگی می کرد ، با پوسته ای که قطر آن تقریباً 8 فوت (2.4 متر) بود ، ممکن است بزرگترین بزرگترین موجود باشد. این موجود باستانی متعلق به گونه ای در حال حاضر منقرض شده به نام Stupendemys geographicus بود که در دوره میوسن که از 12 میلیون تا 5 میلیون سال قبل ادامه داشت در شمال آمریکای جنوبی زندگی می کرد. وزن این جانور در حدود 2500 پوند (1145 کیلوگرم) بود ، که تقریبا 100 برابر نزدیکترین خویشاوند زنده خود ، لاک پشت رودخانه آمازون (Peltocephalus dumerilianus) و دو برابر بزرگترین لاک پشت زنده ، چرم دریایی (Dermochelys coriacea) است ، محققان در مطالعه منتشر شده در 12 فوریه در مجله Science Advances گزارش دادند.

 

یک دفن بیضی شکل 31000 ساله که در محوطه باستان شناسی کرمس-واشتبرگ در اتریش پیدا شد ، بقایای نوزادان دوقلوی یکسان را نگهداری می کرد ، که احتمالاً قدیمی ترین شناخته شده در جهان است. این گور در سال 2005 پیدا شد. اما در یک تجزیه و تحلیل جدید ، محققان با استفاده از DNA باستان تایید کردند که نوزادان دوقلوی یکسان هستند و احتمالاً پسر عموی نوزاد 3 ماهه ای هستند که در یک دفن در نزدیکی کشف شد بر اساس مطالعه منتشر شده در 6 نوامبر در مجله ارتباطات زیست شناسی ، یکی از نوزادان اندکی پس از زایمان درگذشت و دیگری حدود 50 روز زندگی کرد.

 

در داخل دیسک عنبر که در معدنی در شمال میانمار پیدا شد ، دانشمندان قدیمی ترین اسپرم شناخته شده جهان را کشف کردند. کهربا 39 استراکاد کوچک داشت ، نوعی سخت پوستان. 31 مورد از آنها متعلق به گونه ای تازه کشف شده به نام Myanmarcypris hui بود. در داخل یکی از ماده های بالغ ماده M. hui ، محققان چهار تخمک و یک توده اسپاگتی مانند کشف کردند که معلوم شد اسپرم 100 میلیون ساله است. پیش از این کشف ، قدیمی ترین اسپرم تأیید شده 50 میلیون سال سن داشت و از پیله کرم در قطب جنوب بود. یافته ها در 16 سپتامبر در مجله Proceedings of the Royal Academy B منتشر شد.

 

قارچ ستاره ای یافت شده در داخل یک شهاب سنگ عظیم که نیمی از قرن پیش به زمین برخورد کرد ، قدمت آن به 7 میلیارد سال پیش می رسد و آن را به قدیمی ترین ماده موجود در این سیاره تبدیل می کند. گرد و غبار باستانی ، ساخته شده از دانه های قدیمی تر از خورشید ما ، توسط ستاره های در حال مرگ به جهان فرستاده می شود. سرانجام این ستاره خاکی با سوار شدن به شهاب سنگ مورچیسون ، که در سال 1969 در استرالیا سقوط کرد ، به سیاره ما راه یافت. این اولین بار است که محققان دانه های قبل از خورشید را در سنگ های سیاره ما کشف می کنند. در مطالعه جدید ، محققان با تجزیه و تحلیل دانه های مورچیسون ، ذرات کوچک شهاب سنگ را خرد کرده و اسید اضافه کردند ، روشی که مواد معدنی و سیلیکات ها را حل می کند و دانه های پیش مولار را پشت سر می گذارد. یافته ها در تاریخ 13 ژانویه در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شد.

 

صدا با چه سرعتی می تواند سفر کند؟ دانشمندان سریعترین سرعت ممکن صدا در هر محیط را کشف کردند: 22 مایل در ثانیه (36 کیلومتر در ثانیه). صدا بسته به اینکه از چه ماده ای عبور می کند می تواند با سرعتهای مختلف حرکت کند. به عنوان مثال ، صدا در مایعات گرمتر در مقایسه با مایعات سردتر سریعتر حرکت می کند. همچنین می تواند با سرعتهای مختلف در مواد جامد در مقابل مایعات در مقابل گازها حرکت کند. محاسبات نشان می دهد که صدا در اتمهای کم جرم سریعترین حرکت را دارد. بنابراین برای فهمیدن حداکثر سرعتی که صدا می تواند طی کند ، گروهی از محققان سرعت صدا را از طریق یک اتم جامد هیدروژن محاسبه کردند. هیدروژن کمترین جرم اتم است اما جامد نیست ، مگر اینکه تحت فشار زیادی باشد که یک میلیون برابر از جو زمین قویتر است. در این شرایط بسیار خاص ، محققان دریافتند که صدا می تواند نزدیک به حد نظری خود یعنی 79200 مایل در ساعت (127،460 کیلومتر در ساعت) حرکت کند. یافته ها در تاریخ 9 اکتبر در مجله Science Advances منتشر شد.

 

در هالووین در سال 2018 ، یک صاعقه عظیم آسمان بالای برزیل را تکه تکه کرد. "مگا فلش" بیش از 440 مایل (700 کیلومتر) طول داشت و از ساحل اقیانوس اطلس تا لبه آرژانتین امتداد داشت ، و آن را طولانی ترین رعد و برق ثبت شده است ، بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان جهانی هواشناسی (WMO) که در ماه ژوئن ارسال شد . دانشمندان از فن آوری جدید ماهواره استفاده کردند تا تأیید کنند که طول رعد و برق بیش از دو برابر رکورددار قبلی است ، چراغی که در سال 2007 آسمان اوکلاهما را روشن کرد. اما در واقع رعد و برق بزرگتر نمی شود ، محققان در بیانیه ای گفتند که فقط بهتر می شود. تجزیه و تحلیل جدید همچنین نشان داد که بیشترین رکورد طولانی مدت به یک صاعقه در شمال آرژانتین می رسد که در مارس 2019 نزدیک به 17 ثانیه ادامه داشت.

 

دانشمندان روده های فسیل شده ای را در شهرستان نای ، نوادا پیدا کردند که قدمت آن به 550 میلیون تا 539 میلیون سال پیش باز می گردد ، و آنها را قدیمی ترین بقایای دستگاه های گوارشی یافت شده است. روده ها که حدود 30 میلیون سال بیشتر از رکورددار قبلی هستند ، متعلق به موجودات لوله ای کوچکی به نام cloudinomorphs بودند. این روده ها می تواند به دانشمندان کمک کند تا درک کنند که ابری شکل های موجود در واقع چه نوع موجوداتی هستند. فرضیه های اصلی می گویند که موجودات یا cnidarians هستند ، شبیه مرجان های امروزی ، یا مانند کرم های لوله امروزی از بین می روند. تجزیه و تحلیل نشان داد که بافت نرم ، که احتمالاً روده است ، مانند یک لوله است. طبق گفته دانشمندان ، این شکل احتمالاً بیشتر با فرضیه کرم سازگار است. یافته ها در تاریخ 10 ژانویه در Journal Nature Communications منتشر شد.

 

 

منبع

 

 

 




:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: